CPA (Cost Per Action) ve Cost Per Lead (CPL) Terimleri Nedir?

CPA (Cost Per Action) Mekanizması Nasıl Çalışır?

‘’Aksiyon Başına Maliyet’’

CPA, eylem başına fiyatlandırma olarak bilinen bir dijital pazarlamada sıkça kullanılan bir terimdir. E-ticaret ve satış yapan internet firmalarında kullanılan bu metriğin açılımı Cost Per action’dır. Bazıları bu metriği Cost Per Sales olarakta kullanılır. Aslına bakıldığında Cost Per Sale, Cost Per Action ve Cost Per Lead mantığı aynıdır. Bir hedefin gerçekleşmesi için ne kadar para harcadığımızı gösteren metriklerdir.

Bu Metrikler satış gerçekleşirken kullanılan, özellikle de pazarlamada sevilen metriklerden biridir. Üyelik, ürün satışı, kayıt olma, form doldurma gibi farklı yöntemler de kullanılır. Her işlem için ortalama kaç para harcadığımızı gösteren bu metrikler, bize pazarlama faaliyetlerini daha verimli kullanmamıza olanak sağlar.

Bu metrikler sabit olarak geçmiş deneyimler ve satışlara bakılabalar gelecek kampanyalar için kullanılabilir. Örneğin Google Ads reklamlarında teklif stratejisi olarka CPA verilebilir. Google Ads’de CPA’e Edinme Başı Maliyet denir. Örneğin Google Ads’te CPA veya EBM’yi 20 TL olarak kampanya stratejisi olarak eklediniz. Google o kampanyada her 20 TL harcandığında bir satış getirmeye çalışacaktır. Böylece siz de Google kampanyalarınızı otomatikleştirmiş olursunuz. Bütün amaç 20 TL’ye kadar satış getirmektir.

Peki öyleyse niye hep bu şekilde çalışmıyoruz? Çünkü bu metrikler bize yol gösteren metriklerdir. Örneğin araba satıyorsunuz ve Google’a 1 TL CPA hedefi verdiniz. Sonuç ne mi olur? Reklamlarınız hiç bir şekilde gösterilmez. Burada mantık çerçevesin bir CPA / CPL / CPS hedefi belirlemeniz hatta hali hazırdaki CPA’in biraz üstünde vermeniz tavsiye edilir.

CPA Nasıl Hesaplanılır?

CPA hesaplarken toplam harcamanızı bilmeniz ve bu harcama sonunda kaç adet aksiyon ( satış, form toplama, telefon çağrısı, mail, whatsapp vs.) aldığınızı bilmeniz gerekmektedir.

Örnek: Bir gözlük websiteniz var ve Google Ads Reklamlarında 2500 TL harcadınız. Bunun karşılığında Google Ads üzerinden 50 Adet gözlük satışı yaptınız. Böylece hesap 2.500 TL (Maliyet) / 50 (Aksiyon) = 50 rakamı çıkar. CPA= 50 TL’dir.

Aynı firmada Facebook için 1.000 TL harcadığınızı düşünelim. Bu harcama sonrası ise 5 tane gözlük sattınız. Hesaplamada 1000 / 5 = 200 TL CPA rakamı çıkar.

Dolayısıyla CPA rakamı pazarlama faaliyetleri için önemli bir metriktir. Bu metrikle yönetim ve optimizasyon yapabiliriz. Bu örnekte Google CPA = 50 TL, Facebook CPA:200 TL çıktı.

Ürünümüzün fiyatının 150 TL olduğunu düşünelim. Bu örnekte Google’a harcadığım her 50 TL karşılığında 150 TL’lik ürün sattım. Facebook’a harcadığım 200 TL karşılığında 150 TL’lik ürün sattım. Dolayısıyla Google’da kar ederken,facebook tarafında zarar etmiş oluyoruz.

CPA, reklam verenlerin ödemelerini kontrol altına almak için gerçekleştirilen işlemlerin sayısıyla bize bu şekilde veriler verir. Kullanıcı sayısın artması daha doğru bir CPA verisi elde etmemizi sağlar.

Cost Per Lead (CPL nedir?)

‘’Müşteri Edinme Başına Maliyet’’

CPL, e-ticaret ve satış yapan firmaların websitesinde ziyaret gerçekleştiren kullanıcıların bilgilerine ulaşabilmek amacıyla uygulanan bir metriktir. CPL metriği, Google Ads ve Facebook reklamları ile birlikte kullanılmaktadır. Bu noktada CPL, belirlenen formlar ve iletişim bilgilerinin alınması sürecinde önemli bir rol oynamaktadır.

Firmalar kullanıcıları satış sürecine yöneltebilmek amacıyla iletişim formlarını kullanmaktadır. Kullanıcıların, isim, telefon numarası, e-posta gibi bilgilerine ulaşarak etkileşim haline geçilmektedir. Bu sayede kullanıcılar markaların tercihlerine göre bilgi sahibi olabilirken markaların tercihlerine göre hem de ürünü deneyimleyebilir.

 

X bir reklam için harcanan maliyet 2000 TL, Doldurulan yani elde edilen lead sayısı 20 ise, CPL bu noktada 100 TL olarak hesaplanmaktadır.

2.000 TL / 20 Lead: 100 TL Lead edinme başı maliyet.

CPL ve CPA Örneği:

Bu durumda düşünelim ki araba satan bir firmasınız ve müşterileriniz sitenize gelerek test sürüşü formu dolduruyor. Size o kampanya için 5.000 TL harcadınız ve sitenize gelip test sürüşü formu dolduran kişi sayısı ise 10 kişi. Dolayısıyla burada CPL = Harcama(5000) / Form Dolduran kişi sayısı (10) olarak hesaplanır. CPL Rakamımız 500 TL’dir.

Bu form dolduran kişileri arayan müşteri danışmanı hepsine test sürüşü yaptırdı. Ve bu test sürüşü yapan kullanıcılardan 1 tanesi araba satın aldı. Burada CPA devreye girmektedir. Burada 5.000 TL harcayıp 10 tane form elde edip 1 adet satış yaptık.

Dolayısıyla;

Cost Per Lead = 500 TL

Cost Per Action = 5.000 Tl’dir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir